89375.jpg

Digitala hjälpmedel underlättar vardagen för personer med synnedsättning

10.05.2024 kl. 11:22
Gör så mycket som möjligt digitalt. Och var inte rädd för tekniken, utan låt den i stället hjälpa dig i vardagen. De råden ger erfarenhetsexperten Fredrik Lindgren när det handlar om synnedsättningar och digitala hjälpmedel.

Text & foto: Sonja Finholm

Fredrik Lindgren tar fram sin telefon och scrollar snabbt genom apparna. Han har en medfödd synskada, men så pass mycket ledsyn kvar att han kan urskilja ikonerna på skärmen. När han öppnar Facebook aktiverar han samtidigt telefonens röstläge som läser upp de texter han markerar.

– För mig som synskadad betyder smarttelefonen allt. Den är mitt överlägset viktigaste hjälpmedel, säger han.

Erfarenhetstalare Fredrik Lindgren förelåser framme i föreläsningsrummet. HAn står bakom ett vitt bord. till göger om honom ser man synrådgivare Elin Sundström, som följer med Fredriks föreläsning.

Erfarenhetstalare Fredrik Lindgren är projektarbetare på FSS och föreläser om hur IT hjälper honom i vardagen. I bakgrunden synrådgivare Elin Sundström.

Telefonen, olika appar och röststyrning är i fokus när Förbundet Finlands Svenska Synskadade ordnar en IT-kurs för personer med synnedsättning. Under två dagar får deltagarna lära sig allt från att ställa in textstorleken på skärmen till att ladda ner nyttiga appar och aktivera telefonens eller läsplattans inbyggda röststyrning. Fredrik Lindgren deltar i egenskap av erfarenhetstalare, medan förbundets IT-ansvarige Andreas Höglund och IT-läraren Tom Lillas ansvarar för kursinnehållet.

I takt med att samhället blir allt mer digitalt flyttar mer och mer in i våra telefoner. Olika appar som för seende är en bonus som underlättar vardagen, kan vara helt avgörande för en som har en synnedsättning.

– Jag använder min telefon dygnet runt, från att den väcker mig på morgonen och berättar de viktigaste nyheterna till att hjälpa mig hitta rätt tåg på väg till jobbet, säger Fredrik Lindgren.

Men alla är inte så teknikintresserade som han. Medelåldern bland personer med synnedsättning är hög och många är ovana med ny teknik. För andra handlar det om att livet förändrats nästan över en natt. När Esbobon Gunilla Vuori berättar om sin synresa har hon svårt att hålla tårarna tillbaka.

– På två månader gick jag från en helt vanlig seende person till att vara nästan helt blind. Mitt liv har förändrats totalt, säger hon.

Fredrik Lindgren håller upp sin telefon framför Gunilla Vuori för att visa vilka inställningar man kan ändra.

Fredrik Lindgren hjälper Gunilla Vuori med inställningarna på telefonen.

En enkel sak som att kolla mejl har plötsligt blivit en stor utmaning. Runt hennes hals hänger en så kallad OrCam Read, en liten apparat som omvandlar skriven text till ljud, och i handen har hon ett av de starkaste förstoringsglasen som finns att få. Men ändå har hon svårt att se vad som visas på telefonskärmen.

– Via mitt tidigare jobb som lärare och rektor är jag van med datorer och är den som skött allt sånt hemma hos oss. Nu kan jag inte längre göra någonting alls och min man är tyvärr ännu inte så insatt i datatekniken. Det här leder till att vi båda blir upprörda.

Medan Gunilla håller på att lära sig att använda olika hjälpmedel är Benita Kivimäki från Terjärv redan van med att allt inte går lika enkelt som förr. Hennes synutmaning bottnar i diabetes och det som finns kvar liknar hon vid en spetsgardin där vissa små punkter syns tydligt mellan hålen, medan resten är suddigt. Benita Kivimäki är aktiv både inom föreningslivet och i välfärdsområdets råd för personer med funktionsnedsättning, och behöver sina skärmar både för privata saker och för att kunna läsa protokoll och föredragningslistor. Hon använder redan röststyrning, men är ute efter tips som kan underlätta rutinerna.

Andreas Höglund och Benita Kivimäki sitter i ett föreläsningsrumm vid vita bord. Benita håller upp sin telefon och klickar på skärmen. Andreas förklarar.

Andreas Höglund hjälper Benita Kivimäki att ändra telefoninställningarna så att de passar henne.

– Det blir allt jobbigare för mig att läsa på skärm, så jag behöver tips på alternativa sätt att hantera informationen. Det där med olika appar där man kan beställa resor låter också intressant, säger Benita, som just nu planerar en resa till Danmark.

Tanken med kursen är att ge deltagarna konkreta verktyg som hjälper dem i vardagen, men också att motverka ett digitalt utanförskap.

– Vår roll är att följa med i tiden och att förse våra medlemmar med de hjälpmedel och den kunskap som behövs för att klara sig i samhället. Bland våra medlemmar finns just nu ett stort behov och intresse av att lära sig ny teknik, säger förbundets synrådgivare Elin Sundström.

I många sammanhang är en person med en synnedsättning beroende av andra, men genom att ta till sig ny teknik kan man skapa rutiner för att i vissa sammanhang klara sig helt på egen hand, som Fredrik Lindgren.

– I många fall där jag tidigare behövde en assistent klarar jag nu mig själv. Det här är i första hand en personlig milstolpe, men det handlar också om att spara samhällets resurser. Tidigare behövde jag en stor väska för att få med mig alla dyra hjälpmedel, men nu räcker det med telefonen. Jag anser att en smarttelefon eller en surfplatta borde räknas som ett hjälpmedel. Här har vi från förbundets sida en viktig sak att arbeta för i vårt påverkansarbete.

Medan Fredrik Lindgren pratar har deltagarna plockat fram sina egna telefoner. Förutom goda råd och konkreta tips får de också personlig handledning och hjälp med det just de behöver i sin egen vardag.

Med hjälp av Tom Lillas får Gunilla Vuori äntligen röststyrningen att fungera.

– Jag har redan lärt mig jättemycket, säger hon.

Två händer håller upp en telefon som tar in en bild från föreläsningssalen. Appen Synsimulator visar hur grön starr påverkar synen.

Appen Synsimulator visar hur olika ögonsjukdomar påverkar synen.

Både Fredrik Lindgren och Andreas Höglund talar varmt för olika appar. Med en app är det svårare att göra fel. På en webbsida kan man lätt klicka snett och komma vidare till fel sida, medan en app inte leder dig någon annanstans.

– Om du till exempel använder din bankapp för att betala räkningar vet du att du alltid är på rätt ställe. Det tar bort ett stort orosmoment, säger Andreas Höglund.

Appar fungerar också bra för att ställa in olika dagliga rutiner, till exempel att väckarklockan alltid ska ringa en viss tid på torsdagar. Ett annat bra tips när synen sviker är att använda telefonens röststyrning. Men Andreas Höglund påpekar att det i början lätt kan bli för mycket med alla intryck och en röst som räknar upp precis allt på skärmen. Han rekommenderar därför att man tar det stegvis och använder röststyrningen parallellt med att förstora texten.

– Röststyrningen ändrar dessutom helt hur du ska navigera på en telefon. För att scrolla nedåt behöver du till exempel använda tre fingrar, säger han.

Innan kursen är slut lyfter Fredrik Lindgren fram ännu en fördel med den nya digitala tekniken. Det senaste han fått testa är digitala AI-glasögon och framtiden känns spännande, men även vanliga telefonfunktioner betyder mycket:

– Som synskadad kan man ofta känna sig ensam, men med hjälp av telefonens röststyrning kan jag chatta med mina vänner via WhatsApp eller Facebook – precis som alla andra.


Fredrik Lindgrens tips på användbara appar för personer med synnedsättning

  • Yle Arenan – Missade du ditt favoritprogram? Här kan du lyssna när du vill. Bra app att öva på, här kan man inte göra något farligt utan det är bara att klicka och utforska så mycket man hinner.
  • VR – Väldigt tillgänglig och smidig app. Med ett enkelt klick bokar du biljett både åt dig själv och din ledsagare.
  • Move It – Bra app för att ta sig fram i lokaltrafiken. Den scannar omgivningen och ger en ljudsignal när rätt buss kommer eller när man ska stiga av.
  • Be My Eyes – En app som hjälper dig att tolka omgivningen. Ta en bild med hjälp av appen så berättar den vad den ser.
  • Seeing AI – App som läser dokument och förvandlar text till tal.
  • Synsimulator – Seende kan ha svårt att föreställa sig olika synskador. Med den här appen kan man på ett väldigt realistiskt sätt se hur olika diagnoser påverkar synen.

Kom ihåg: Vänta gärna lite innan du laddar ner en ny uppdatering till en app, tillgängligheten brukar ofta fixas först i en senare uppdatering.


Andreas Höglunds telefontips för personer med synnedsättning

  • Lås skärmen i ett visst läge så undviker du att den svänger av och an.
  • Skapa egna kommandon för olika funktioner, till exempel att ficklampan tänds om du ritar ett V på skärmen.
  • Ställ in det så kallade seniorläget, enkelt läge, så blir både texter och ikoner större.
  • Aktivera röststyrningen (VoiceOver på iOS och TalkBack på Android).  
  • Rensa telefonen och ta bort alla onödiga appar och funktioner, så blir det lättare att navigera.
  • Justera färgerna på skärmen enligt vad som passar just dig (svartvitt läge, ljus text på mörk bakgrund eller tvärtom).
  • Ha samma märke och modell som dina anhöriga, det underlättar när de ska hjälpa dig.