91785.jpg

Katarinaskolans utomhusundervisning inspirerar

10.12.2024 kl. 07:00
Katarinaskolan i Karis satsar på friluftsdagar med idrott, vandring och matlagning under bar himmel. Ämnen som modersmål, matematik och biologi vävs nästan obemärkt in i utomhusundervisningen, där tonvikten ligger på samarbete och gruppdynamik.

Text & Foto Sebastian Dahlström

Katarinaskolan i Karis satsar på friluftsdagar med idrott, vandring och matlagning under bar himmel. Ämnen som modersmål, matematik och biologi vävs nästan omärkbart in i utomhusundervisningen, där tonvikten ligger på samarbete och gruppdynamik.

– Det är roligare att vara ute än att vara inne. Vi är ju inne rätt mycket i skolan, så det är fint med variation och frisk luft.

Det säger Elis Horttana som går i klass 5C i Katarinaskolan i Karis. Han är nöjd med att skolan satsar på friluftsaktiviteter, och med jämna mellanrum flyttar en del av undervisningen utomhus. Nellie Wikström som går i 4C håller med.

– Jag gillar att hitta på olika lekar utomhus, och att leta efter saker i naturen. Jag tycker också väldigt mycket om att laga mat ute i naturen.

– Vi har simmat, byggt ett vindskydd och lagat tortilla, berättar klasskompisen Elvira Spennert.

Välmående i fokus. Utomhuspedagogik har redan under flera års tid varit en självklar del av undervisningen i Katarinaskolan. Skolans utomhuspedagogik går under namnet Naturligtvis, och har utvecklats av rektor Tove von Schantz och specialklasslärare Christa Rothwell.

– Vid sidan av mitt jobb som specialklasslärare har jag utbildat mig till vildmarksguide. Jag jobbar numera med utomhusundervisning en dag i veckan, där jag i tur och ordning tar med mig skolans alla klasser ut i naturen, säger Christa Rothwell.

Inspirationen till utomhusundervisningen kommer från flera håll, bland annat genom det kontinuerliga samarbetet med Finlands Svenska Idrott.

– Och redan i flera år har skolorna i Raseborg haft välmående som ett fokusområde, och vi har förstått att barnen behöver rörelse för att må bra. Därför satsar vi på att vara utomhus så mycket som möjligt, säger rektor Tove von Schantz.

Den bästa feedbacken: När elever berättar att de fått ett stormkök i julklapp.

Samarbete viktigast. I utomhusundervisningen blandas kunskap med lek, och skolämnen som exempelvis modersmål, matematik eller biologi går att få in naturligt i en utomhusmiljö.

– Vi kanske letar efter något som börjar på en viss bokstav i naturen, eller så räknar vi med kottar eller stenar. Men det viktigaste är att fokusera på samarbete och att stärka gruppdynamiken, säger Christa Rothwell.

Eleverna har simmat, paddlat, klättrat, orienterat, vandrat, åkt slalom, byggt vindskydd, grillat pinnbröd och lagat mat med stormkök. Tove von Schantz säger att responsen har varit positiv.

– Vi har gjort en utvärdering i skolan, och de flesta elever tycker mycket om utomhusundervisningen. Och eleverna mår bra av det här.

Skolans lärare är inne på samma linje – och i vissa fall har friluftsivern också smittat av sig på barnens föräldrar.

– Den bästa feedbacken jag har fått är när elever berättar att de fått ett stormkök i julklapp eller födelsedagspresent. Då vet jag att hela familjen har blivit inspirerad, säger Christa Rothwell.

Christa Rothwell och Tove von Schantz visar leende upp en del av utrustningen som används i utomhusundervisningen

Specialklasslärare Christa Rothwell och rektor Tove von Schantz med en del av utrustningen som används i utomhusundervisningen: vindskydd, stormkök och olika skoluppgifter som passar ute i skog och mark.

Utomhusundervisning hör till morgondagens skola. Både Christa Rothwell och Tove von Schantz är över-ens om att utomhusundervisning spelar en viktig roll i framtidens skola – som en motvikt till det digitala och barns och ungas allt mer stillasittande livsstil.

– Inställningen till skolundervisningen ändras när man byter miljö, det blir tydligare vad barnen har lätt eller svårt för. Många barn idag behöver öva sig på att praktiskt tillämpa det de lärt sig på teoretisk väg, säger Tove von Schantz.

Christa Rothwell tillägger att utomhusundervisningen också ger eleverna en konkret möjlighet att se sin egen utveckling.

– Det finns inget tvång, men jag brukar uppmuntra eleverna att våga prova på något de aldrig gjort förut. Det handlar om “learning by doing” – jag vill ge eleverna möjligheten att själv prova på, göra misstag, lära sig och slutligen klara en uppgift.

Christa Rothwell och Tove von Schantz intygar att gruppsammanhållningen blir stark när hela klassen tillsammans arbetar mot ett gemensamt mål.

“Man orkar bättre när man inte bara sitter inne”. Rektor Tove von Schantz och specialklasslärare Christa Rothwell uppmanar andra lärare att med jämna mellanrum prova på att flytta undervisningen utomhus. Frisk luft och miljöombyte ger nya krafter för att ta tag i det kontinuerliga skolarbetet.

Och eleverna jag träffar på Katarinaskolan är inne på samma linje. Det vanliga skolarbetet i klassrummet löper bättre när man fått vara ute och röra på sig.

– Man orkar bättre när man inte bara sitter inne, konstaterar Elis Horttana.

Tidigare i höstas fick han och Walter Ajalin i klass 5A prova på en av de mer avancerade aktiviteter som Christa Rothwell har gjort med eleverna: repellering, alltså att klättra ner för bergsklippor med rep.

– Det var jätteroligt att repellera ner för klipporna. Särskilt efter ett tag när jag blev säker på hur det hela gick till – och jag vågade hoppa lite, säger Walter Ajalin.

Rabbe Sandelin