91214.jpg

Lärarna ger högt betyg till skolnätverket BRAVO!

01.11.2024 kl. 09:30
Lärarna upplever att tröskeln för att undervisa i musik och bildkonst har sänkts och att de fått ny inspiration i sitt arbete. Det visar en färsk studie om SFV:s skolnätverk BRAVO!.

Text: Camilla Lindberg • Fotot ovan: Frida Lönnroos

Ja, det är definitivt värt för SFV att fortsätta sitt utvecklings-arbete med skolnätverket BRAVO!, säger Katja Jäntti som är forskningsassistent vid Helsingfors universitet.

Just nu analyserar hon de första preliminära resultaten från en studie som handlar om undervisningen i musik och bildkonst i grundskolorna, och i den utvärderar man vad lärarna tyckt om skolnätverket BRAVO!. Det har som målsättning att stärka konstämnenas ställning i skolan och att ge lärarna verktyg i vardagen för sin undervisning.

Det är Tanja Linnavalli som är forskningsansvarig för studien, och Katja Jäntti planerar nu att använda studiens resultat i sin magisteravhandling. Hon betonar att resultaten fortfarande är preliminära, men att det syns en tydlig positiv trend.

– Redan nu ser vi att resultaten är positiva för BRAVO!, och sannolikt kommer det inte fram några överraskande resultat senare, säger hon.

Tanja Linnavalli (foto Tanja Ahola) och Katja Jäntti (privat).

Ny inspiration och ökat intresse

Många lärare upplever undervisningen i bildkonst och musik som utmanande. I studien uttryckte flera lärare glädje över att ha fått ny inspiration och att deras intresse för att undervisa i konstämnena ökat.

– Lärare som tidigare känt sig osäkra på musikundervisning uppgav att de nu undervisar med hjälp av BRAVO!. Koordinatorn Marina Lindholms inspirerande insats nämndes också av många respondenter, säger Katja Jäntti.

Det finns också lärare som alltid haft ett starkt intresse för konstämnena, men tidigare känt sig ensamma i sitt engagemang. I studien uppgav några att de upplever att BRAVO! har bidragit till att höja statusen och synligheten för ämnena i skolan.

Katja Jäntti påpekar att resultaten bygger på ett relativt litet sampel, och hon säger att det därför varit värdefullt att inkludera också öppna frågor i enkäten för att få mera djup. Hon skulle gärna ha önskat en högre svarsprocent.

– En trolig orsak till den lägre svars­procenten är att enkäten skickades ut i slutet av vårterminen när många lärare var upptagna med andra åtaganden. Trots detta fick vi sammanlagt drygt 50 svar, vilket gav oss en bra grund att arbeta vidare med.

En överväldigande majoritet av res­pondenterna har förhållit sig positiv till BRAVO! i sina öppna svar.

– Totalt förekom det knappt 20 ut­-talanden som jag klassificerade som negativa och drygt 250 som positiva. De flesta av de negativa svaren riktade sig inte direkt mot BRAVO!, utan de handlade snarare om andra personliga omständigheter.

Fin materialbank

BRAVO! har utvecklat en materialbank och i studien framkom det att den var särskilt uppskattad av lärarna, liksom den kollegiala samverkan som uppstått i samband med fortbildningar och verkstäder. Dock framkom det att en handfull lärare haft svårt att tillämpa BRAVO! i sin egen undervisning, till exempel på grund av allmän tids- och resursbrist i lärarvardagen.

– Men det märktes samtidigt att det finns lärare som uppskattar att det nu finns ett specifikt ställe där de kan få stöd för sin undervisning, särskilt om de själva inte har så stor erfarenhet av att undervisa i musik, säger Katja Jäntti. En av de öppna frågorna i studien handlade om huruvida lärarna tror att BRAVO! kommer att förbättra deras undervisning. Här svarade tre fjärdedelar ja, en handfull svarade nej, och några valde att lämna frågan obesvarad.

När lärarna skulle bedöma hur väl skol­nätverket lyckats med sin målsättning att stärka konstnämnenas ställning i skolan, gav de betyget drygt fyra på en skala från ett till sju. När det gällde hur bra skolnätverket lyckats ta fram användbara verktyg för lärarna blev betyget en god bit över fem.

– Det finns naturligtvis faktorer som SFV inte kan påverka, som till exempel lärarnas totala arbetsmängd. Men inom de ramar som skolnätverket har möjlig­het till har man hittills lyckats väl med att uppnå målsättningarna, avslutar Katja Jäntti.


Om studien

  • Syftet med studien är att undersöka vilken typ av utbildnings- och hobbybakgrund de lärare har som undervisar i visuell konst och musik i våra grundskolor. Man undersöker också hur lärare får stöd för sin lektionsplanering och hur de ser på visuell konst och musik som ett möjligt stöd för annat lärande.
  • Uppföljningsstudien kommer också att undersöka hur skolnätverket BRAVO stöder lektionsplanering, samt utveckla en öppen materialbank för lärare utifrån resultaten.
  • Forskningstudien är ett samarbete mellan SFV, Helsingfors universitet och Spetsforskningsenheten för musik, medvetande, kropp och hjärna.
Camilla Lindberg