91168.jpg

Vi måste våga tänka om

04.10.2024 kl. 13:25
I en tid av snabba samhällsförändringar framträder programledaren för podden Livslångt och Rise-forskaren Katarina Pietrzak som en dynamisk tänkare som brinner för framtidens lärande. Hon ser hur gamla system förlorar sin relevans och säger att vi måste omfamna nya strukturer och utveckla nya förhållningssätt för att möta framtidens krav.

Text: Camilla Lindberg
Bild: Niklas Karlberg

 

– Just nu knakar det i fogarna. Vi befinner oss mitt i en övergång mellan gamla och nya framväxande system, även inom utbildning och lärande. Ännu vet vi inte riktigt hur de kommer att se ut i framtiden, och det gör det svårt, säger forskaren Katarina Pietrzak.

Hon reflekterar över hur vi kan veta att ett paradigmskifte är på gång.

– Egentligen ser man det först i efterhand, men just nu ser vi att förändringarna i vårt samhälle är större och snabbare än på väldigt länge. Det gäller teknologiutvecklingen och de olösta frågorna kring miljö, migration, och därtill ett osäkert världsläge och andra megatrender.

Katarina Pietrzak beskriver en skakig tillvaro med många nya utmaningar. Vilka jobb kommer att finnas kvar i framtiden? I många olika sammanhang är det redan omöjligt att planera långsiktig verksamhet på grund av de snabba förändringarna.

– Det går inte längre att bara bocka av lärande och utbildning som punkter på en lista, det är något som ständigt måste pågå. För många människor är det oerhört svårt att bryta sig ut ur det gamla. Ledarskapet står nu i en nyckelposition och vi behöver mer än någonsin mod och kraft att prioritera.

Enligt Pietrzak är vår vilja att bevara gamla strukturer det största hindret för att vi ska kunna gå framåt. Hon tror att det nya som växer fram kommer att skapas utanför befintliga strukturer och institutioner.

– Vi behöver kanske omdefiniera begreppet skola eller vad en kurs är för någonting. Det kan handla om helt nya typer av format som studiecirklar, men kanske ännu mera om att börja se på lärande ur ett livslångt perspektiv, där alla erfarenheter och alla bitar vi samlar under ett liv ingår.

Fyra mindset

Mitt i alla dessa stora samhällsomvälvningar står den enskilda lilla människan. Vilka mindset behöver hon rustas med? Pietrzak talar om fyra centrala drivkrafter för framtidens lärande: nyfikenhet, trygghet, inre motivation och framplockning.

– Nyfikenhet är avgörande för lärande, och de som inte har det som personlighetsdrag behöver hjälp att utveckla det. Rädda människor kan inte lära sig nya saker och därför är trygghet viktigt. Om vi förlitar oss för mycket på yttre motivationskrafter som lön, betyg eller bestraffning, påverkas den inre motivationen negativt, säger hon.

Metoden ”framplockning” innebär att man får hjälp att plocka fram information ur minnet för att avlasta och skapa lugn. Det kan handla om att återberätta vad man lärt sig eller att lära någon annan det man lärt sig.

Katarina Pietrzak är känd för sin snabba och flödande kommunikation. Med en bakgrund som journalist och senare kompetensutvecklare på Sveriges Radio, arbetar hon nu främst vid Sveriges forskningsinstitut RISE. Där arbetar hon med olika forskningsprojekt kring samhällstransformation, läran att lära och studiecirklar som formats för att hela organisationer ska lära sig mera om cybersäkerhet och totalförsvar.

Hennes podd Livslångt började som ett blygsamt försök för tre och ett halvt år sedan, men har vuxit oväntat snabbt. Hon är själv överraskad.

– Nu, 183 avsnitt senare, ser vi att podden träffade rätt på många olika sätt. Den är inte högtravande, och alla kan känna sig inkluderade. Det är ett bra exempel på ett forum där vi tillsammans kan vara en del av den transition jag talar om.

Fri bildning som grund

Pietrzaks engagemang för livslångt lärande började tidigt, med ett starkt folkbildningsintresse som även präglade hennes journalistiska arbete.

– Vi behöver en gemensam plattform i vårt samhälle för att kollektivt skapa kunskap. Folkbildningen har i tvåhundra år varit världsledande inom det här området, men det är sorgligt att se den negativa trend den nu tidvis möter i Norden.

När Katarina Pietrzak får höra om de stora inbesparingsåtgärderna som Finlands regering riktar mot bland andra yrkesutbildningens vuxenstuderande blir hon först alldeles tyst. Därtill slopas vuxenstudiestödet.

– Jag vill inte gå in i någon politisk debatt, men jag undrar om den produktivitet och kompetensförsörjning som jag utgår ifrån att er regering försöker uppnå verkligen kommer att ge de önskade resul­taten. Jag är aktiv i olika europeiska sammanhang och ser en helt annan trend där, och även i Sverige har ju det svenska omställningsstudiestödet gått i en helt motsatt riktning, säger hon.


Lärande i förändring

Utbildningsdag 11.11 kl. 12–15.30
i SFV-huset G18, Helsingfors

Hur utformar vi lärande för ständig förändring?

Hur ser framtidens livslånga lärande ut? Välkommen med på vår utbildningsdag där vi lyfter upp dessa utmaningar kring lärande inför framtiden.


Linda Mannila och Katarina Pietrzak leder programmet genom föreläsningar, reflektionsfrågor och en workshop.

Efter dagen har du:

  • tagit del av forskning och trender gällande lärande för framtiden
  • reflekterat över ditt eget förhållningssätt till lärande

Läs mer om utbildningsdagen här och anmäl dig senast 28.10.

Camilla Lindberg