Ladda ner denna sida som pdf

Meningsfullt ledarskap

Utbildning av mentorer

Positivt ledarskap är en ledarskapsteori som har undersökts, utvecklats och tillämpats i Finland. Ledarskapsteorin har framför allt använts för att utveckla ledarskapet av pedagogiskt välbefinnande i skolor (Wenström, 2019). Positivt ledarskap baserar sig på samma humanistiska människosyn och värdegrund som vår utbildning och hela den västerländska civilisationen (Juuti, 2007). Det positiva ledarskapet stöder välbefinnandet och lärandet hos alla inom lärgemenskapen (Wenström & Ström, 2024).

Positivt ledarskap står för ett interaktiv, mänskonära arbete och ett humanistiskt och humant ledarskap. Kännetecknande för en positiv ledare är enligt denna definition att ledaren

  • utforskar sitt eget tänkande, sina känslor, attityder, värderingar och sin människosyn, såväl som sitt eget sätt att leda och interagera.
  • har viljan att utvecklas som ledare och är engagerad i personlig och professionell utveckling
  • medvetet och målmedvetet tillämpar relevant forskning och metoder inom positivt ledarskap och positiv organisation samt tillämpar dessa metoder för att utveckla verksamheten i sin enhet.
  • har en djupgående och omfattande förståelse för den teoretiska grunden och mekanismerna inom positivt ledarskap.

Forskning visar att tillämpningen av positivt ledarskap kan främja personalens välbefinnande, tillfredsställelse i arbetet och arbetsengagemang. Det främjar också ledarens eget välbefinnande och en autentisk ledarskapsidentitet (Decuypere & Schaufeli, 2021; Haapakoski et al, 2023; Ström et al, in review; Wenström, 2020). Detta är viktigt eftersom endast en välmående ledare som själv upplever arbetsglädje kan leda och främja arbetsglädje och entusiasm hos sin personal.

Mentorskap stöder meningsfullhet!

Referensramen och perspektiven för ett positivt ledarskap och stödet för utvecklingen av ledarskapsidentiteten genom mentorskap, stöder rektorernas hållbara karriärer och ger tillfredsställelse i arbetet. Positivt ledarskap stärker individens resurser och psykologiska trygghet. Det hjälper människor att må bra, inspireras och lära, även när de ställs inför förändringar, omvälvningar i arbetet, stress och utmanande situationer.

Syftet med denna mentorsutbildning är att förbereda skolledare för att fungera som mentorer för skolledare som är nyare i rollen med hjälp av referensramen inom positivt ledarskap. Målet är att skolledarna som deltar i utbildningen ska

  • få en övergripande förståelse för områdena och huvudprinciperna för positivt ledarskap
  • få färdigheter att stödja sina adepter i deras professionella utveckling som autentiska, positiva ledare
  • kunna identifiera, utforska och reflektera över sina egna styrkor utifrån ett större perspektiv på mentorskap
  • i egenskap av mentor kunna tillämpa positivt ledarskap och den positiva psykologins vida syn på styrkor.

Implementering

Utbildningen kommer att levereras som ett paket bestående av fem 4-timmars (4x60 min) webbinarier. Under webbinariernas gång kommer utbildarna att använda sig av funktionella metoder och gemensam reflektion. Mellan webbinarierna utför deltagarna reflektionsövningar och läser korta texter som kompletterande material. Utbildningen avslutas med ett kort slutarbete. Howspace används som utbildningsplattform under utbildningen.

Webbinarierna och aktiviteterna som ingår är uppbyggda kring de olika slagen av styrkor inom den vida styrkesynen. Ledarna utforskar sitt eget ledarskap med hjälp av verktyget Styrkecirkeln (VOIMAKEHÄ®). Detta ger ledarna perspektiv på personligt välbefinnande, autenticitet och på egenmakt samt på bemötande och ledande av andra; på interaktion och hantering av känslor; på att identifiera och värdesätta olika styrkor; och på att utveckla positiva praxis. 

De metoder, övningar och arbetssätt som tas upp i utbildningen är praktiska arbetssätt som kan tillämpas i mentorsverksamhet. Mentorskap är ett genomgående tema i de olika utbildningstillfällena. 

Efter att ha presterat ett godkänt slutarbete får deltagarna en VOIMAKEHÄ® Styrkecirkeln-licenscoachkvalifikation och en användarlicens, som är i kraft tills vidare. Detta ger innehavaren rätten att använda sig av VOIMAKEHÄ®-övningarna på VOIMAKEHÄ®-coachportalen.

Dessutom får deltagaren Utvecklas som ledare™-certifikatet, som ger deltagaren rätt och möjlighet att använda Utvecklas som ledare™-konceptet i mentorskap och andra individuella coachningprocesser och gruppcoachningprocesser. Konceptet omfattar innehållsteman för 10 mentorssessioner, förslag till övningar och diskussioner (färdiga presentationer) och en utskriftsvänlig version av arbetsboken Utvecklas som ledare™.

Datum och innehållsteman

1.11. kl. 12–16

  • Positivt ledarskap och den vida synen på styrkor.
  • Människosynen inom positivt ledarskap, autenticitet och ledarskapsidentitet.
  • Den positiva ledares dygder och karaktärsstyrkor.

7.11. kl. 12–16

  • Värderingar utgående från motivation, mening och mål.
  • Värderingar i praktiken, bland annat i form av tids- och resursanvändning.
  • Ledning av positiva känslor och positiv atmosfär samt av psykologisk trygghet.

14.11. kl. 12–16

  • Begåvningar och temperament. Naturliga tendenser för till exempel beteende, förändring, stressreglering, känslouttryck och samspel.
  • Strukturering av arbetet och erfarenhetsbaserat lärande på arbetet.
  • Identifiering av färdigheter, kunnande och intressen.
  • Utvecklande av färdigheter och kunnande utgående ifrån den vida styrkesynen.

26.11. kl. 12–16

  • Intressenas roll för motivationen
  • Utforskning av entusiasm och yrkesmässiga drömmar
  • Utforskning av relevanta resurser och tillgångar

12.12. kl. 12–16

  • Resurser och förmågor för att agera som ledare och mentor
  • Identifiering och förstärkning av resurser inom arbetsgemenskapen, samt arbetsengagemang
  • Mentorskapets framtid. Utvecklandet av en utvecklings- och handlingsplan
  • Användning av VOIMAKEHÄ®- Styrkecirkelmaterialet och vad det innebär att fungera som mentor
  • VOIMAKEHÄ® Styrkecirkel-licensen

Aktivt deltagande och närvaro vid webbinarierna krävs för att avlägga utbildningen. Webbinarierna spelas in för att vara tillgängliga för dem som är förhindrade från att delta i något av dem. Alla deltagare förväntas ha deltagit i eller på annat sätt tagit del av webbinarierna och deras innehåll.

Utbildare

Sanna Wennström ler mot kameran Utbildningen arrangeras av Vahvuuttamo Oy och Sanna Wenström, PhD, FM, AmE, forskare, utvecklare och fackboksförfattare inom positivt ledarskap. Hon är också medutvecklare av VOIMAKEHÄ®-konceptet och ansvarar för utbildningens utformning och innehåll.
Utbildare är Kimmo Kuortti, doktorand och forskare, FM, ansvarig för internationell och flerspråkig verksamhet inom Vahvuuttamo Oy.  Kuortti arbetar som lärarutbildare vid yrkeslärarhögskolan vid Uleåborgs yrkeshögskola. Han har mer än tio års erfarenhet som utbildningsadministratör vid Uleåborgs universitet, där han har arbetat som enhetschef för internationella ärenden och studenttjänster. Kuortti har också arbetat som mentor för European Association of International Education och har varit med om att lansera Uleåborgs universitets mentorprogram för arbetslivet. Kuortti har en magisterexamen i filosofi och är lärare i engelska och franska. Han arbetar för närvarande med sin doktorsavhandling om utbildningsexport vid fakulteten för utbildning och kultur vid Tammerfors universitet.

Utbildningen genomförs på svenska och utbildningsmaterialet är på svenska.