Text: Joanna Nylund
Varför är det ofta så svårt att motivera sig, i synnerhet till något som är lite svårt eller tar tid?
– Den största stötestenen är ofta bristen på uthållighet. I dagens samhälle är vi vana vid att många roliga saker kommer enkelt: du bara trycker på en knapp och så händer det något fantastiskt. Det är svårt att tävla med! Många av de saker vi gör ser vi ju inte resultatet av direkt, det kan vara en ganska lång process som kräver mycket arbete. Det är värt att jobba med sin egen resiliens för sådant vi inte genast får belöning för.
– En annan sak, och det här ser jag tydligt hos mina elever, är rädslan för att misslyckas. Man vågar inte pröva för ”det går säkert dåligt”. Där brukar jag framhålla ordet ännu, som är lite magiskt: du kan inte ännu. Men du lär dig.
Sahi är fascinerad av det som inom psykologin kallas dynamiskt mindset eller tillväxttänkande. Det innebär att tro att vi kan utveckla våra grundläggande egenskaper. Motsatsen är statiskt mindset, tron att vi är färdigutvecklade och inte kan förändras.
– När du övar blir du bättre, när du anstränger dig blir du bättre. Ställ upp realistiska delmål på vägen mot målet, och kom ihåg att fira när du når dem! Ingen orkar motivera sig för något som är för stort och odefinierat.
En annan viktig sak är att etablera rutiner.
– Gå gärna igenom kalendern och fundera: har jag några vanor och rutiner som hjälper mig att orka bättre, som ger ännu mer engagemang och meningsfullhet? Sätt varje dag in i kalendern någon liten paus i vardagen. Skapa rutiner och gör gärna saker på samma ställe och vid samma tidpunkt. Tillsammans bildar det en struktur som stödjer dig när du behöver göra sådant som känns obehagligt eller motigt på något vis.
Och om vi vill, men inte riktigt vågar – vilka verktyg kan vi ta till för att våga lite mer?
– Jag tror att grunden är en trygg miljö där du har lov att öva, pröva dig fram, misslyckas, lära dig. Att du får eller tar den tid du behöver för det, och att det får ske i lugn och ro. Jag tror jättemycket på att ta små mikropauser där du gör andra saker, till exempel rör på dig. Gör en liten övning i medveten närvaro. Vi är väldigt mycket i våra huvuden hela tiden – det är jätteviktigt att landa i kroppen också. Det gäller både barn och vuxna. Viktiga frågor att ställa är: Hur känns det idag? Vad tänker jag på? Vilka känslor har jag? Det finns kraft att hämta i att stanna upp.
Sahi konstaterar att omgivningens stöd är av stor betydelse, i synnerhet i skolan.
– Om du misslyckas, tänk inte att du misslyckats utan tänk i stället att det är en del av processen. I mitt arbete fokuserar jag jättemycket på det som har gått bra, det som är starkt, det som är fungerande. När jag började jobba som speciallärare kom jag ganska snabbt på att det som fungerar är att jag fokuserar på det som fungerar. Det du fokuserar på, det växer. Om du fokuserar på att hur jobbigt det känns blir det problemen du sätter all din energi på. Men om du i stället fokuserar på det goda orkar du fortsätta, och ger dig själv möjligheten att lyckas.