Idén fick läggas på is under pandemin men i september 2024, på Svenska Teatern i Helsingfors, var det äntligen dags. Kulturkarnevalens producent Eva-Helén Ahlberg berättar hur tanken på det nya projektet föddes.
– Vår konstnärliga ledare Mikael ”Gusse” Andersson, som då jobbade på Svenska Teatern, hade besökt en teaterkonferens utomlands och sett detta koncept. Han tänkte direkt att det skulle passa Kulturkarnevalen. Han diskuterade sedan saken med teaterns publikarbetare Noona Leppinen som sa ”men wow, det här är ju min stora dröm”. Där och då såddes fröet. Vi kontaktade ledningen på Svenskis som också var intresserade.
Kulturkarnevalen riktar sig till ungdomar i åldern 13–19 från hela Svenskfinland, plus språkbadsskolor. Också helt finskspråkiga ungdomar tar ofta kontakt och vill delta.
– Vi visste att gensvaret skulle bli stort bland ungdomarna, eftersom vi kört teaterlabbar på Kulturkarnevalen i många år och intresset för just scenkonst varit jättestort. Vi fick också 35 deltagare.
David Sandqvist från Svenska Teatern var regissör med övergripande ansvar för projektet. I produktionen ingick alla de olika yrkesgrupper som behövs för att sätta upp en teaterföreställning. Förutom skådespelarna på scen fanns grupper för dramaturgi, regi, scenografi, rekvisita, ljus och ljud med flera.
Svenska Teaterns anställda scenkonstnärer agerade handledare, och dramaturgigruppen fick förhandsuppgifter av dramaturgen Nina Maria Häggblom som hade planerat pjäsens miljö färdigt. Karaktärer, händelseförlopp och dialog var däremot på ungdomarnas lott att skapa.
Dramaturgigruppen arbetade till sent på fredag kväll med att utveckla scenerna. På lördag morgon började skådespelargruppen direkt repetera texterna, och scenografigruppen började planera scenografin medan teknikgruppen funderade på ljussättning och ljudeffekter.
Det bästa med Play in a Day?
"Erfarenheterna jag fick. Både hur man gör en föreställning snabbt och att det faktiskt går. Allt jag lärt mig."
Glädje, kreativitet och nervositet i en salig blandning gav mersmak åt alla deltagare i Play in a Day.
Ahlberg har bara beröm för ungdomarna och stämningen som rådde under den mycket intensiva helgen.
– De var verkligen superduktiga. Tänk nu att börja repa text på morgonen och stå på scen samma kväll! På Svenska Teatern dessutom. Amosscenen var nästan full-satt och den tar in hundra. Säkert var de nervösa, men det märktes faktiskt inte.
Det gjorde däremot glädjen och spänningen. Också handledarna från teatern var imponerade av ungdomarnas arbete och hur snabbt de lärde sig texterna.
En av deltagarna på scen var Elsa Djupsjöbacka, 16, från Purmo.
– Jag har hållit på med teater i cirka sju år, och när jag hörde att det skulle ordnas ett evenemang där man gör en hel produktion på ett dygn så kunde jag inte låta det gå förbi. En crazy idé som jag helt ärligt tvivlade på flera gånger, men det var otroligt lärorikt och jag är så glad att jag deltog!
Mar Porres är 17 år och kommer från Åbo. Han var med i scenografigruppen.
– Jag har tidigare deltagit i Kulturkarnevalen och visste att de ordnar trevliga evenemang. Konst och scenografi är något som intresserar mig, och när jag läste att man kunde delta som scenograf var saken klar.
En utmaning för både deltagare och teaterpersonal var att hålla stressen på en uthärdlig nivå.
– Det var väldigt intensivt! Allt gick så snabbt och jag var väldigt stressad men det var samtidigt så jätteroligt. Alla jobbade för att det skulle bli så bra som möjligt. Och slutresultatet blev helt otroligt, säger Djupsjöbacka.
Porres konstaterar att utmaningarna och roligheterna gick hand i hand.
– Det mest utmanande var materialet vi skulle arbeta med; det var bara papp och tejp som gällde. Men med lite färggranna strålkastare och kreativt samarbete fick vi det att fungera. Jag tycker vi hade en jättebra feelis mellan deltagarna och det gjorde allt hundra gånger roligare. Inom scenografigruppen var viben bara på topp!
Vad har du lärt dig
under Play in a Day?
"Att man kan göra det man annars inte kunde tro skulle gå bara man tror på det och kämpar."
Bitna av teaterflugan. Efter projektet gjordes en utvärdering bland deltagarna, där alla skrev att de gärna skulle vara med på nytt. Eva-Helén Ahlberg är tacksam för möjligheten att kunna erbjuda ungdomarna något av hög kvalitet i kulturväg.
– Det känns fint att kunna ge dem en upplevelse som helt enkelt är rolig, i synnerhet i dagens samhälle som emellanåt känns ganska dystert. På lång sikt handlar det om hälsa och välmående. Vi ger dem också en chans att utvecklas som människor. Vissa kommer på att de kanske vill jobba inom kulturen i framtiden.
Uppmuntrade av framgången har Kulturkarnevalen redan planer på att göra om Play in a Day.
– Vi har kastat ut krokarna mot Wasa Teater och tanken är att projektet skulle kunna förverkligas där våren 2026.
Förhoppningen är att Play in a Day skulle kunna bli en återkommande del av Kulturkarnevalen också framöver. Nätverket finns redan, och kontakten till ungdomarna.
En annan aspekt av nyttan med teaterprojekt handlar om svenskans ställning i Finland.
– Vi bidrar ju till att stärka den finlandssvenska kulturen, identiteten och språket. Vi är glada att kunna erbjuda det här svenska rummet, också för de finskspråkiga ungdomar som faktiskt kommer till Kulturkarnevalen. Vi satsar även på språkbadselever och ser det som viktigt att vara ett forum för språkbad utanför skolmiljön.
Ahlberg nämner också de regionala klyftorna i Svenskfinland.
– Inte är klyftorna jättestora, men någonstans finns de ju nog. Genom att samla finlandssvenska ungdomar i ett gemensamt evenemang minskar klyftorna. De får kompisar, och bildar dessutom nätverk över hela regionen som de kan ha nytta av senare i studielivet och arbetslivet.
Med hjälp av vännerna
SFV:s mål: Kulturupplevelser för barn och unga med koppling till lärande processer
Beviljat ändamål: Ungdomar producerar under loppet av ett dygn en teaterproduktion under handledning av professionella inom teaterkonsten.
Bidragsmottagare: Föreningen Kulturkarnevalen rf
Beviljat belopp: 5 000 euro
Tidsperiod: 09–10/24
Förväntat resultat: Stärkt intresse bland barn
och unga för yrken inom teaterkonsten, verktyg
att uttrycka sig själv och upplevelse av kraften
i olika konstformer.