Pedagogie doktor, professor Mirjam Kallands gärning genomsyras av ett outtröttligt engagemang för barnens välbefinnande. I hennes banbrytande forskning har barnets och familjens välmående stått i centrum i över tre decennier. Hon är ständigt aktuell; under coronapandemin studerade hon exempelvis hur restriktionerna påverkade det socioemotionella måendet hos förskolebarn och deras familjer, forskning som bygger grund för bättre insatser framöver i motsvarande situationer.
I rollen som profilerad samhällsdebattör och kolumnist har Mirjam Kalland rakryggat tagit ställning också i laddade frågor, sakligt och med precision samt personligt engagemang, och alltid med en konstruktivt lösningsorienterad attityd. Hon äger förmågan att omvandla forskarens insikter också till konkreta och vardagsnära rekommendationer för föräldrar – tillbringa tid tillsammans, åk på utflykt och låt bli att titta på mobilen hela tiden. Att Mirjam Kalland valt forskningen framom andra möjliga karriärvägar gagnar samhället på bred front, och som aktiv skribent och föreläsare har hon gjort och gör en betydande insats också utanför den akademiska världen.
Folkbildningspriset, 15 000 euro, instiftades 1942 på initiativ av skolrådet John Österholm och bar tidigare benämningen ”Priset till folkbildningens trotjänare”.