89869.jpg

Skolnätverket Haru samarbetar med Helsingfors universitet

13.08.2024 kl. 06:55
Ett forskningsprojekt lett av Helsingfors universitet undersöker hur effektivt Haru-skolorna stöder den socioemotionella utvecklingen hos barn i årskurs 1–3.

Socioemotionell utveckling handlar om hur människor utvecklar förmågan att förstå, uttrycka och hantera känslor och förmågan att bygga och upprätthålla relationer.

Skolorna kommer att använda SAGA-metoden för delade läsestunder och diskussion – en metod som har visat sig vara effektiv inom småbarnspedagogiken. SAGA har utvecklats av professor Mirjam Kalland vid Helsingfors universitet. Hennes arbetsgrupp Framtidshopp erhöll första pris i SFV:s innovationstävling SFV Start! år 2022.

– Det ska bli spännande att undersöka hur verksamheten i skolnätverket Haru påverkar elevernas socioemotionella färdigheter. Även om responsen på Haru hittills varit överväldigande positiv, får vi nu vetenskapliga belägg för hur verksamheten utfallit, berättar Mirjam Kalland.

– Det här är ett viktigt och relevant samarbete. Vi behöver förankra Harus verksamhet i forskning för att kunna påvisa effekt och på det sättet stöda skolorna på bästa möjliga sätt, säger Annette Jansson, koordinator för skolnätverket Haru.

I forskningen deltar tre klasser från två skolor inom SFV:s skolnätverk Haru, samt som kontrollgrupp elever från en skola som inte hör till Haru-nätverket. Kontrollgruppen kommer att genomföra gemensamma lässtunder, men utan utbildning i metodens så kallade mentaliserande dialoger.

Den aktiva fasen i skolorna pågår i tio veckor under perioden augusti 2024 till maj 2025. Under den tiden får skolan stöd av en forskarlärare. Forskarläraren är närvarande under interventionsstunderna och stöder diskussionerna i smågrupper samt insamlingen av data.

Barnens socioemotionella utveckling och färdigheter kartläggs med tester och frågeformulär. Dessutom följs lärarnas mentaliseringsförmåga upp under forskningen. Alla undervisningsgrupper ges möjlighet att få delta i SAGA-utbildningen efter att uppföljningen är avslutad.

 

RS/CS