86644.jpg

Läsningen går som en dans för Hilde trots medfödd synskada

07.08.2023 kl. 06:14
Att vara född med en synskada behöver inte vara något hinder för läsningen. Sexåriga Hilde Kass i Kvevlax lärde sig läsa redan som femåring och i dag läser hon både gärna och ofta.

Text & bild: Sonja Finholm

Titta, alla de här böckerna har jag fått av min storebror. Nu har jag så det räcker ganska länge!

Hilde Kass går fram till den välfyllda bokhyllan i sitt rum och plockar fram en av sina favoriter – Handbok för superhjältar. Här får man lära sig att en superhjälte ska vara snäll och hjälpa andra.

– Det är också viktigt att kunna flyga, säger Hilde.

För bokens superhjälte Lisa finns inga begränsningar, och samma sak verkar gälla Hilde. Hon har en medfödd synskada som gör att synskärpan är rejält nedsatt. Hon ser inga färger, har troligen fler blinda fläckar och hennes ögon är väldigt ljuskänsliga. 

I hennes eget rum är persiennerna stängda och rullgardinen neddragen dygnet runt och utomhus har hon gärna på sig solglasögon. Hilde fick sin diagnos för två år sedan – akromatopsi, en genetisk och väldigt ovanlig ögonsjukdom.

– Det besked vi har fått är att synskadan troligen inte kommer att bli bättre, men inte heller sämre. Men eftersom sjukdomen är så pass ovanlig vet man ganska lite, säger Hildes pappa Fredrik Kass.

Knäckte läskoden tidigt

Synskadan stoppar inte Hilde från att göra det hon gillar – tvärtom. Hon lärde sig bokstäverna redan som treåring, började läsa vid fem och har ett fantastiskt minne. 

Hon spelar gärna fotboll med sin storebror Arvid och nyligen lärde hon sig att cykla. Enligt föräldrarna är hon dessutom den som har bäst koll på sina kläder och som utan problem packar sin egen väska om hon ska vara borta över natten.

Mamma Amanda Audas-KAss och pappa Fredrik Kass läser en bok tillsammans med Hilde som sitter mellan dem i en grå soffa.

Boken ”Rut flyttar ut” är en av Hildes favoriter och en bok som mamma Amanda Audas-Kass och pappa Fredrik Kass gärna läser högt.

Mamma Amanda Audas-Kass säger att Hilde alltid har varit nyfiken på bokstäver och böcker. 

– Hon är den av syskonen som kanske mest av alla har uppskattat att vi läst för henne. Hon tycker om att lyssna och läser också gärna själv, hon kan sitta långa stunder. Synskadan gör henne till en långsam läsare, men i stället har hon ett fantastiskt minne som gör att hon kan ta till sig text på ett helt annat sätt än sina syskon.

Läs-tv:n viktigt hjälpmedel

Hilde tar med sig superhjälteboken och sätter sig i soffan. Men även om hon lägger boken alldeles intill ansiktet är det svårt för henne att urskilja bokstäverna. För att kunna läsa har hon en så kallad läs-tv, en skärm som förstorar boken så att bokstäverna blir flera centimeter höga. Med den kan hon också göra sidan svartvit eller justera kontrasten så att hon ser bättre.

Hilde sitter framför sin läs-tv som förstorar bokens sidor ordentligt

Med hjälp av läs-tv:n kan Hilde läsa vanliga böcker där texten annars är för liten. Hon kan förstora sidorna och justera kontrasten.

Vyn, som för oss ser grön-svart ut, har visat sig fungera bäst för henne. Vanligen har Hilde läs-tv:n i sitt eget rum, men nu lyfter Amanda in den i vardagsrummet för att visa hur den fungerar. Hilde ställer vant in skärpan, lutar sig framåt mot skärmen och börjar läsa. 

Det ska bli roligt att börja i ettan, men också lite pirrigt. Tänk om mattetalen är så svåra att det tar jättelänge för mig att räkna.

I förskolan har hon en likadan apparat, och den får också följa med när hon börjar skolan till hösten. När Hilde läser är linsen riktad nedåt, men den kan också riktas rakt fram och förstora det som finns på tavlan i klassrummet.

– Det ska bli roligt att börja i ettan, men också lite pirrigt. Tänk om mattetalen är så svåra att det tar jättelänge för mig att räkna, funderar hon.

Hennes föräldrar är inte speciellt oroliga inför skolstarten. Hilde är mogen för sin ålder, och tack vare hjälpmedlen och en egen skolgångshandledare räknar de med att det ska gå bra. Hon har också ett pedagogiskt team runt sig som ser till att skapa så bra förutsättningar som möjligt i klassrummet.

– Det vi förstås behöver vara uppmärksamma på är hennes ork. Eftersom det är mer ansträngande för henne att ta till sig texter behöver hon säkert ha fler pauser, och för skolans del är det ganska många praktiska detaljer att fundera på. Mycket av det som andra barn får gratis kommer att kräva en hel del av henne, säger Fredrik Kass.

Läsande familj

Hemma hos familjen Audas-Kass har läsningen alltid varit viktig, både Amanda och Fredrik läser också mycket. Bokhyllorna är välfyllda, på vardagsrumsbordet ligger flera böcker som just nu är på gång och godnattsagan kompromissar man inte med. Just nu är det Fredrik som läser för Hilde, medan Amanda läser för storebror Arvid. 

– Att läsa för sitt barn har många fördelar. Du får automatiskt en fin stund tillsammans och får dela ett spännande äventyr, och dessutom ger du dem förutsättningar att själva hitta läsglädjen. För att inte tala om all nytta de kommer att ha av läsningen senare i livet, säger Amanda Audas-Kass, som själv är modersmålslärare och jobbat som finlandssvensk läsambassadör. 

Sonja Finholm