SFV:s verksamhet och projekten som SFV stödde åren 2022–2024 har resulterat i ökade kunskaper, högre välbefinnande och utvecklade färdigheter. För en övervägande majoritet av bidragsmottagarna, 85 procent, spelade SFV:s bidrag en avgörande eller stor roll för förverkligandet av projektet man sökt bidrag för.
Aula Research Oy gjorde under hösten 2024 en undersökning om SFV:s verksamhet och bidrag 2022–2024. Det är tredje gången SFV låter en utomstående aktör mäta föreningens samhälleliga effekter och granska hur föreningen lyckas i sin verksamhet och de strategiska målsättningarna.
Den här gången svarade bidragsmottagare och intressenter samt aktörer som arrangerar kurser i samarbete med SFV på enkäten. Svarsprocenten var även denna gång hög, cirka 25 procent (254 respondenter). Enkäten sändes inte denna gång till SFV:s medlemmar.
De senaste två åren har SFV nått fler nya bidragssökande – en utveckling som efterfrågades i undersökningen 2022. År 2024 var andelen nya sökande 26 procent, jämfört med 19 procent år 2022.
Hela 65 procent av de som svarade på enkäten har i första hand vänt sig till SFV med sin bidragsansökan, en ökning med 10 procent sedan den förra undersökningen. Allra oftast vänder sig bidragsmottagarna inom sektorn kultur och bibliotek i första hand till SFV.
SFV utgår i sin verksamhet från tydliga strategiska målsättning och visioner för varje sektor (utbildning, fri bildning samt kultur och bibliotek), baserade på forskning och fakta.
De som svarade på enkäten ger gott betyg för de strategiska mål SFV valt för sin bidragsgivning. En majoritet (58 procent) anser att SFV:s verksamhet fortsättningsvis har utvecklats i en positiv riktning.
SFV:s strategi att satsa på färre men större projekt har uppskattats av både bidragsmottagare och externa aktörer. Våra satsningar har särskilt riktats till barn och unga, en prioritering som tydligt framgår av respondenternas svar.
SFV:s mål är att bidragen skapar samhällelig nytta och ett påvisat mervärde för mottagarna – att en förändring till det bättre har skett.
Bidragsmottagarna rapporterar att deras projekt når ut till fler människor än tidigare och att resultaten bidrar till ökad kunskap, förbättrat välbefinnande och utvecklade färdigheter.
Vid en jämförelse med de tidigare undersökningarna ser vi att bidragsmottagarna blivit bättre på att själva utvärdera sina projekt på både individ- och samhällsnivå. Till en del hänger detta ihop med att SFV satsat på större och mer professionella projekt.
Av de olika projekt och tjänster SFV erbjuder är sajten för föreningskunskap, Föreningsresursen, den mest kända. Studiecentralens kurser och utbildningar är också mycket bekanta och en av SFV nyaste satsning, Lärorikt.fi, kommer också högt upp på listan över välkända SFV-satsningar.
SFV:s webbplats är fortfarande den viktigaste informationskällan för våra bidragsmottagare: nästan 80 procent anser att den spelar en central roll. Samtidigt växer vårt digitala nyhetsbrev i betydelse – från 49 procent år 2022 till 56 procent år 2024. Även våra sociala medier och personliga kontakter uppskattas stort.
Undersökningen visar att SFV:s kommunikation fortsätter att utvecklas i rätt riktning. Bidragsmottagarna värdesätter tydlig och tillgänglig information, och deras höga betyg inspirerar oss att ständigt bli ännu bättre.