Svenskspråkig skola kan ha avgörande roll för ökande jämlikhet

SFV-Kalendern 2023 s. 18-27
Under vintern 2023 pågår under några veckor en av de mera intensiva finländska utbildningspolitiska debatterna. Ämnet är så kallade specialiserade klasser, det vill säga grupper i grundskolan där elever under antingen sju eller tre år går i en klass där man har mer bredd och djup i till exempel musik, bildkonst, matematik eller idrott. Anledningen till att diskussionen uppstår är att tidningen Helsingin Sanomat fått kännedom om ett tjänstemannaförslag som i praktiken skulle avsluta den specialiserade undervisningen i grundskolan så som den i dag genomförs, alltså i särskilda undervisningsgrupper. Det förslaget hade i sin tur uppstått som en respons på den omfattande och entydiga forskning som visar att den specialiserade undervisningen bidrar till ökad ojämlikhet, genom att de barn som går i specialklasserna visar sig ha socialt gynnade föräldrar. Konsekvensen blir att de ämnesmässiga specialiseringarna bidrar till parallella spår i skolorna, med olika sorters barn och föräldrar i specialiserade och vanliga klasser.
Aktörer
utgivare: Svenska Folkskolans Vänner
upphovsman: Fritjof Sahlström
Ämnesord
grundskolan, utbildning, utbildningspolitik, klasskillnader, ojämlikhet, musikundervisning, matematik (läroämnen), specialisering
Tid
2023
Typ
Text
Media id/signum
K-2023-02
Ingår i samlingen
SFV-kalendern
Skapat 22.06.2023 av jakob.stenvall
Uppdaterat 22.06.2023 av jakob.stenvall