Anslut egen dator till pekskärmen och konferenssystemet

Instruktionerna finns utskrivna i möteslokalerna.

Alla möteslokaler har dator som är kopplad till pekskärm och videokonferenssystem. Datorn har Microsoft Office, Zoom och Skype. Videokonferenssystemet kan användas t.ex. med Zoom. Om du vill kan du ansluta egen dator enligt instruktionerna nedan.


Anslut egen datorn till pekskärmen

  • Anslut datorn till skärmens HDMI eller VGA-kabel.
    HDMI och VGA kablar 
    Om datorn inte har HDMI eller VGA kan man använda adapter för: Micro-HDMI / DisplayPort / Mini Displayport (PC/MacBook). Adaptern kopplas till skärmens HDMI-kabel.
  • Tryck på skärmens knapp POWER Fysisk knapp på pekskärmen för att stänga av och på skärmen och starta datorn.

Problem

Om bilden endast visas på datorns skärm eller bara på pekskärmen, tryck på Windows-tangenten Tangentbordets Windowstangentoch tangenten P och välj Duplicera så visas bild både på datorns skärm och pekskärmen.
Skrivbordet i Windows 10 och alternativ för att visa datorns bild på pekskärmenen

Om det inte hjälper tryck, skärmens knapp MENU Fysisk menyknapp på skärmen och välj på själva pekskärmen HDMI1 om datorn är ansluten med HDMI-kabel (eller adapter till HDMI-kabeln) eller välj VGA1 om den är ansluten med VGA-kabeln. Kabeln ska vara i pekskärmens första HDMI-port/VGA-port.

På en Mac kan du vid behov göra skärminställningar i systeminställningarnas skärm-del. Mötesrummets pekskärm har även en Airplay-koppling.

Skärminställningar i Mac

 

Om pekskärmen har låst sig, prova att stänga av den med fjärrkontrollens av/på knapp Fjärrkontrollens röda av/på knapp. Om det inte hjälper, stäng av skärmen med strömbrytaren som finns på skärmens högra kant.


Anslut egen datorn till konferenssystemet

  • Anslut USB-kabeln som kommer från konferenssystemets hubb till datorn.
    Logitech Group konferenssystem: kamera, högtalartefon och fjärrkontroll

OBS! Justera inte kameran för hand utan använd knapparna på fjärrkontrollen eller högtalartelefonen. När man startar videosamtal aktiveras kameran automatiskt och zoomar in mötesbordet.

I videokonferensprogrammet ska Logi Group användas för ljud och video. Till exempel i Zoom ska inställningarna se ut enligt bilderna.
Ljud- och videoinställningar i Zoom för Logitech Group

Problem

Om Logi Group inte kan väljas som ljud- eller videoenhet i videokonferensprogrammet:

  • Kontrollera att alla kablar sitter fast som de ska. Till Logitechs hubb går det fyra kablar: el, USB, video (blå) och ljud (röd). USB-kabeln ska kopplas till datorn.
    logitech groups kopplingsshema
  • Prova att dra ut USB-kabeln från datorn och sätta in den i en annan port.
  • Starta om datorn.

Om kameran visar bild, men är riktad neråt och inte kan justeras med knapparna på fjärrkontrollen eller högtalartelefonen:

  • Prova att byta till datorns integrerade kamera och sen tillbaka till Logi Group Camera.
  • Dra ut kamerans kabel (blå kabelkontakt) från Logitechs hubb och sätt i den igen.
  • Starta om datorn.

Tips

  • Placera högtalartelefonen på mötesbordet så att den kommer så centralt som möjligt bland rummets mötesdeltagare.
  • Undvik att skapa störande ljud, t.ex. att slamra med kaffekoppar.
  • Om ni är flera deltagare i samma rum, undvik att prata i mun på varandra. Tala i tur och ordning.
  • Om ljudet är dåligt, prova att stänga av mikrofonen för alla andra än den som talar.
  • Om bild eller ljud hackar:
    • Använd kabelanslutning. Har datorn inte en vanlig Ethernet-port kan USB Ethernet-adaptern användas.
    • Stäng av alla övriga program.
    • Prova att stänga av alla deltagares video och bara ha röstsamtal.

Tillbaka