Här är några saker jag idag skulle ha svårt att klara mig utan.
Dropbox
(Windows, Mac, Linux, Android, Iphone) Gratis/månadsavgift.
Jag använder Dropbox dagligen. Den fungerar som en hårdskiva på nätet. När jag sparar en fil i min lokala dropbox-mapp synkroniseras den automatiskt till nätet. Därifrån kan jag dela den med vem jag vill (mottagaren behöver inte ha Dropbox installerat). Aldrig mer stora e-postbilagor! Jag kan också öppna filen på vilken annan dator som helst och fortsätta jobba med den. Grundversionen är gratis (och ju fler du bjuder in som installerar appen desto mer utrymme får du).
Gmail/Kalender/Drive
(alla system) Gratis.
Mail.google.com/calendar.google.com/drive.google.com
Jag har slutat använda papperskalendrar. Istället sätter jag allt i flera olika google-kalendrar. Man kan ha hur många kalendrar som helst, och man kan dela dem med andra. På jobbet har vi en gemensam kalender där jag ser vad alla andra gör, och kan boka in möten. Alla mobiltelefoner som har nätuppkopplling kan också installera en egen app, så får du kalendern direkt i telefonen. Gmail är ett behändigt mailkonto som jag alltid kommer åt då jag har nätkontakt. Drive (fd. google docs) är en tjänst för att skapa och dela dokument. Mest använder jag det då vi är flera som i realtid jobbar på ett dokument. Men det händer också att jag gör undersökningar/frågeformulär och sätter ut på nätet.
Wunderlist
(Windows, Mac, Linux, Android, Iphone) Gratis.
Jag har alltid en massa saker att göra, och kalendern hjälper mig inte, när ett evenemang dyker upp där är det för sent. Det finns många appar som hjälper dig att göra kom-ihåg-listor. Jag har fastnat för wunderlist. Den är enkel att använda och gör en enda sak, till skillnad från vissa program som försöker göra hundra olika. Just för att den är så fokuserad på en sak gör den det bra, tycker jag.
Unclutter
(Mac) Macs App Store 1,79€.
Mitt arbetsbord på skärmen fylls snabbt av diverse filer, vilket stör mig. Förr brukade jag städa undan dem, nu sätter jag dem i Unclutter, en behändig liten app som öppnas vid behov uppe i övre delen av skärmen och låter mig flytta undan filer i en ”ficka”. Där finns de sen kvar, och jag kan snabbt få fram dem vid behov.
Evernote
(Windows, Mac, Android, Iphone, Ipad, Windows phone). Gratis/årsavgift.
Ett smart program för att göra och spara anteckningar, spara skärmdelningar, korta ljudsnuttar mm. Dessa klistras in i anteckningsböcker, som synkroniseras över webben. Evernote växer snabbt med flera små underappar som ger fler funktioner. Grundversionen gratis, om du behöver mer lagringsutrymme på webben betalar du.
Tweetdeck
(Windows, Mac, ipad, iphone, Android, Windows phone) Gratis.
Jag tweetar mycket, och tycker Twitters hemsida är ok. Men jag gillar Tweetdeck mer, eftersom den ger mig fler fält att jobba med, jag kan ha sökningar och #-listor som jag följer upp hela tiden. Den uppdaterar också automatiskt när det kommer nya tweets, det gör inte Twitter på hemsidan.
--
Skribetnten jobbar som regional koordinator för östra Nyland och huvudstadsregionen på Bildningsalliansen.