Ledaren: Vad finns bakom matboomen?

14.05.2013 kl. 15:10
När du idag öppnar tv:n och zappar mellan kanalerna är chansen stor att du stöter på ett matlagningsprogram – kommer i all hast på minst ett dussin dylika, allt från Nigellas mat och bröderna Price till kommersiella tävlingar såsom MasterChef och TopChef. Finlandssvenska Min Morgon kör också regelbundet med matinslag; det är helt enkelt mediesexigt att visa matlagning i rutan.
Samtidigt har vi konsumenter blivit mer kritiska och krävande när det gäller vad matindustrin bjuder ut och vad vi i slutändan stoppar i oss. Jag behöver bara nämna E-koder, fågelinfluensa och hästkött som exempel på stort uppmärksammade tidsfenomen med anknytning till mat. Som kunder vill vi veta matens ursprung, ekologiska fotspår och hur tillförlitlig varudeklarationen är – med all rätt.

Svar på rubrikens fråga om vad som ligger bakom matboomen kunde vara behov av ökad kunskap, både om råvarorna och om smarta tillredningssätt. Att kocka verkar ha blivit en helt egen vetenskap. Det gäller ju även att ha full koll på olika allergier, dieter och kemikalier som påverkar menyvalet.  Samtidigt ska matlagningen inte få ta lång tid – en märklig paradox.

Matboomen syns också i de finlandssvenska organisationernas verksamhet. Matskolan-Ruokakoulu är ett nytt och fräscht samarbete mellan 4H-rörelsen och en rad organisationer över språkgränsen: läs mera i detta nummer. Jag tror att matfostrande projekt med målgruppen barn och unga har en mycket viktig mission att fylla, både när det gäller kunskaper och färdigheter relaterade till mat. Risken är annars uppenbar att matboomen för den unga generationen är lika med massproducerad snabbmat med tvivelaktigt hälsovärde.

Matboomen handlar dels om att konsumentrörelsen efterfrågar etiskt hållbara produkter, och dels om att produktionskedjan från jord till bord är kvalitetsgranskad. På landsbygdsriksdagen senaste höst deltog jag i en workshop om närproducerad mat, och lärde mig där ett nytt begrepp: matsuveränitet.

Den norska antropologen och föreläsaren Ilona Drivdal tog avstamp i den globala matproduktionen där hon kopplade matsuveränitet till matbondens rätt till att själv utöva ett demokratiskt inflytande på vad som odlas lokalt, med beaktande av ekonomi, etik och klimat. Matboomen kunde kritiskt beröra även detta: hur länge skall vi fortsätta med den ohållbara globala matbusinessen? Tänk globalt, men köp lokalt.

Mentoras matnyttiga nummer är serverat!