Kulturhuset tar oss ett steg vidare

27.11.2013 kl. 13:28
Idag finns största delen av Kulturhusets målgrupp, de finlandssvenska organisationerna och föreningarna, på nätet. Nu när det målet är nått vill Kulturhuset, som också byter namn till Webbhuset, hjälpa föreningar och organisationer att ta ett steg vidare i sin närvaro på nätet.

Ant Simons, foto: FeldonWorks

Ant Simons på Kulturhuset trivs med att föra Kulturhusets verksamhet framåt och vill gärna diskutera med föreningar och organisationer.

 

– Många föreningar har webbsidor som bara är broschyrer och de är väldigt lite besökta. Men det är inte alls fy skam, redan att man finns och hittas på nätet är ett bra första steg. Men nu börjar det vara dags för nästa steg, säger Ant Simons på Kulturhuset.

– Nästa steg är att hittas med verksamhet och med innehåll så att man synliggör det man gör. För organisationerna gäller det nu att börja lyfta fram det man gör, till exempel genom att dokumentera med bild, text eller video, förklarar Ant.

Många kan och vill delta i föreningens verksamhet, oberoende om det handlar om att träffas för att laga mat, åka på läger eller ordna en marknad, även om de inte kan delta fysiskt just denna gång.

– I dagens värld är det kiva att ta del av sin förenings verksamhet även om man inte kan vara på plats. Via nätet kan man vara med, bidra eller tipsa, och det kan betyda mycket för föreningens verksamhet.

Ant stöter ofta ändå på tankegången att ”om vi alla aktiva i föreningen sitter här kring bordet, så varför ska det behövas synas på nätet”.

– Jag tycker att det är viktigt att all verksamhet är utåtriktad, det är viktigt för delaktigheten och tillgängligheten. Det kan också vara viktigt att för finansiärerna visa mer av vad man gör, säger Ant.

Han ger ett konkret exempel: planerar man en utfärd kan man sätta ut packningslistan på nätet med möjlighet att kommentera.

– Det kan bli diskussion, och det är verksamhet som kan visa sig vara en värdefull del. Man kan också gå tillbaka och titta nästa gång man planerar.

Ant tror att mycket av detta idag sker på Facebook, men eftersom det är så gott som omöjligt att söka där går den informationen förlorad.

– Kulturhusets ambition är att erbjuda verktyg och sätt för hur man gör detta, alltså att man inte endast använder sig av en textruta där man skriver in saker utan kommer överens på förbunds- eller föreningsnivå om en struktur med färdiga fält att fylla i – till exempel dokumenterar vi en föreningskväll så här och så har man färdiga fält att fylla i och så läggs informationen upp på ett snyggt sätt. Då märker man också snart själv hur roligt och nyttigt det är att gå tillbaka och titta, säger Ant.

Nya moduler

Kulturhuset har två nya moduler som ingår i förbundspaketet, en formulärbyggare som man kan använda för att ta in innehåll till sig själv med, och en presentationsfunktion, där man fyller i olika färdigt definierade fält och informationen sedan presenteras på ett snyggt sätt.

– Den första frågan man inom organisationer och föreningar borde ställa sig är vem man skriver för och vem man presenterar det för, säger Ant.

När man har målgruppen eller -grupperna klara för sig kan man utforma informationen enligt det. Om föreningen önskar sig nya medlemmar borde det stå direkt på första sidan.

– Den andra frågan är vad vi har för verksamhet och för vem, fortsätter Ant.

Att inventera verksamheten kan vara väldigt roligt, man kan till exempel gå till arkivet och ett foto man hittar där kan starta en helt ny verksamhet, om man sedan på nätet delar med sig av fotot och ställer frågor kring vem som är på bilden, vad som sker, vilka verktyg som används och så vidare.

När man inventerat klart gäller det att gå tillbaka till den första frågan kring målgrupper. Sedan gäller det att presentera materialet på olika sätt, beroende på vem man riktar sig till.

Den tredje frågan, enligt Ant, är således hur man presenterar materialet på sin sajt. Vad ska lyftas fram först, vad kan nedgraderas? Den fjärde frågan sedan handlar om hur man gör, det vill säga funktionaliteten.

– Vi på Kulturhuset är snabba och öppna med att rekommendera och jobba med alla möjliga produkter, inte bara våra egna. Till exempel för bilder rekommenderar vi Flickr, det har bra rättighetshantering och metadata om det man laddar upp. Vi vill inte monopolisera utan hitta den bästa lösningen för olika ändamål. Vi vill gärna föra en dialog och tillsammans fundera vad som fungerar bäst för olika behov, säger Ant.

– Min lista på fyra punkter kan kännas ambitiös, för till exempel på Facebook har skarpa hjärnor redan gjort det här för dig. Men våra verktyg kan du göra det själv, tillsammans med andra i föreningen. Vi har verktyg för att smartare och enklare presentera innehållet för målgruppen, men det behövs planering och utveckling av koncepten så att vanliga användare lätt kan ta det i bruk. Med standardiserade sätt att presentera innehållet så kan också mera personresurser användas till verksamheten och inte till detta, säger Ant.

Webbhuset

Kulturhusets kansli kommer inom kort att flytta till kultur- och bildningshuset G18 i centrala Helsingfors. Kulturhuset kommer också att byta namn till Webbhuset.

– Det är helt enkelt för att vi förväxlas med det fysiska kulturhuset och sådana finns det många av i Svenskfinland. Namnet Kulturhuset är inte heller beskrivande av vad vi är, säger Ant.

Likaså ändras namnet på publiceringsverktyget Digistoff till DS, en förkortning som redan används internt.

– Vi jobbar också mot att du ska kunna sätta in ditt material med strukturerad metadata när du använder DS, och kategorierna hittar vi inte på utan de som används är Pondus-kategorier, som är nationella, fastslagna kategorier. Det betyder att sökresultaten kan slås ihop med andra sökningar, berättar Ant.

Kulturhuset jobbar för tillfället med finansieringen för detta.

– Vi är på hugget, men ni får gärna börja fundera på detta och kräva det ni vill ha och behöver. Men större krav från organisationerna kommer det också lättare resurser till det, hälsar Ant.

 

Fakta: Kulturhuset

  • Kulturhuset erbjuder trygga och användarvänliga webbaserade verktyg för föreningar och organisationer, på finlandssvenska.
  • Produkterna erbjuds till vem som helst, men fokus är på förenings- och kulturlivet i Svenskfinland.
  • Kulturhuset Ab är grundat hösten 2005 och ägs av Svenska kulturfonden, Svenska folkskolans vänner och Svenska studiecentralen.


Kulturhuset i siffror

  • 1500 sajter
  • 700 domännamn
  • 3500 epostlådor
  • 600 aktiva bloggar