Nya verktyg på webben

17.12.2012 kl. 12:04
Sedan Svenskbygden senast besökte Kulturhusets huvudkvarter i Helsingfors (Svenskbygden 2-20120) har Kulturhusets webbverktyg Digistoff utvecklats till ett system av världsklass. Det är nu ännu enklare än förr att skapa och upprätthålla snygga webbsidor. Kulturhuset är också banbrytare för de senaste nätteknikerna, som t.ex. öppen data.

Kulturhusets egen webbsida på kulturhuset.fi återspeglar tyvärr inte ännu den stora utveckling som skett på några år.
– All vår tid har gått åt till att utveckla våra verktyg och vår kundservice, men det skall bli bättring. Så småningom kommer man till exempel att kunna testköra vårt system på webben, innan man besluter sig, berättar Kulturhusets VD Ant Simons.
Kulturhuset var bland de första som i tiderna kunde erbjuda ett fullständigt paket för dem som ville skapa en egen sajt för sin förening, organisation eller sitt företag (eller sig själv). Idén är att Kulturhusets grundpaket inkluderar både webbhotell (d.v.s. tekniken där sidorna fysiskt lagras) och ett sidbyggnads- och uppdateringsverktyg, så att användarna själva kan uppdatera sina sidor. Kulturhuset registrerar och upprätthåller även domännamnet.
Många insåg snabbt den nya idéns fördelar. Tidigare hade kanske en förenings eller ett litet företags webbsidor kodats manuellt av en eldsjäl eller någon bekant, och då hände det lätt att kunnandet försvann i och med att personen inte längre fanns tillhanda. Med ett paket från Kulturhuset standardiserades verktygen och kundstödet.

Som webbleverantör är Kulturhuset banbrytare när det gäller nya tekniker på nätet.VD Ant Simons.

Det första uppdateringsverktyget hade sina begränsningar och var inte i alla lägen speciellt enkelt att använda, men version 2, och speciellt den senaste versionen 2.4 närmar sig världsklass.
Kulturhuset kommer också inom kort att öppna upp sitt användarvänliga verktyg för design av sajter, Stilbyggaren. Först kommer en mindre gratis version och senare en större version som kommer att vara mycket intressant även för utomstående webbdesigners.
– Digistoff 2.4 är byggt så att det hela tiden hålls uppdaterat med de senaste webbstandarderna. Det betyder att alla våra sajter inte bara idag utan också i framtiden ser bra ut och fungerar på den uppsjö av skärmstorlekar och apparater som folk använder för att komma åt innehåll på nätet, berättar Simons.

Webb-boom som grund
Kulturhuset startades i tiderna av Svenska kulturfonden, SFV och SSC, för att samordna den växande andelen ansökningar gällande webbprojekt som kom från fältet. Och fortfarande är Kulturhusets största kundgrupp de finlandssvenska föreningarna och organisationerna. Kulturhuset upprätthåller idag omkring 1 300 sajter, 700 domän, 3 600 e-postlådor och 2 000 bloggar. Via produkten Förbundswebb har också 1 500 medlemsföreningar i tretton finlandssvenska förbund gratis tillgång till Kulturhusets webbverktyg, 700 medlemsföreningar har redan nappat på erbjudandet.

Unika egenskaper
Tack vare bakgrunden innehåller Kulturhusets produkter många unika egenskaper avsedda för den finlandssvenska verkligheten.
– När så många idag använder Digistoff så är det realistiskt att det skapas sajter och tjänster med helt användargenererat material från Svenskfinland, som www.evenemang.fi, www.foreningshus.fi och www.skolbok.fi
En växande kundgrupp är företag och privatpersoner.
– Det är en naturlig utveckling då våra produkter, verktyg och våra priser börjar vara så konkurrenskraftiga. En kraftig tillväxt på det här området skulle emellertid också kräva kraftiga investeringar, så i dagsläget växer vi organiskt, berättar Ant Simons.
För företagen och andra som behöver mer än en presentationssajt på några tiotal sidor kan Kulturhuset även erbjuda mer än färdigpaket. En stor del av omsättningen kommer idag från skräddarsydda lösningar och mer avancerade, interaktiva projekt.
– Som exempel kan nämnas www.svenskaveckan.fi, www.abosvenskateater.fi och www.finlandsarenan.fi.

Öppen data
Kulturhuset ser också mot framtiden. ”Öppen data” (se nästa artikel) är ett av de senaste slagorden på nätet, och det innebär att aktörer som producerar eller sitter på intressant material kodar det som läggs ut så att till exempel en tredje part kan skapa nya sökfuntioner som sammaför material från helt olika källor på ett spännande och intressant sätt.
– Här är åter Kulturhuset en banbrytare och bland de främsta i landet. Möjligheten att skapa öppen data kommer vi att baka in i vår verktygsmiljö, så att våra kunder automatiskt kan utnyttja den här nya tekniken, utan att göra egna nya investeringar.