SFV:s kursverksamhet
SFV:s utfdelning

Uppsatstävlingarna i svenska är avgjorda

Publicerad 19.05.2017 kl. 14:21
Svensklärarna i Finland rf har med stöd av Svenska folkskolans vänner arrangerat uppsatstävlingar i svenska för finskspråkiga skolelever i grundskolan årskurs 6 och 9 samt gymnasiet årskurs 2.

Vinnarna i samtliga tävlingar fick under festliga former ta emot sina pris på Svenska folkskolans vänners kansli i Helsingfors, fredagen den 19 maj.

 

Från vänster: Cecilia Risikko, Laura Leimola, Sofia Sourander, Olivia Wass och Ville Putilin.

 

Uppsatstävlingarna ordnades enligt följande:

1) Grundskolan, årskurs 6, lång lärokurs och språkbad.
Uppsatsrubrikerna som skribenterna kunde välja mellan var Min bästis och Mitt mejl, som gick ut på att besvara ett fiktivt mejl av en svenskspråkig vän.

Första pris gick till Cecilia Risikko, 12 år från Mäntymäen koulu, Grankulla, för hennes livfulla berättelse om en lång vänskap mellan henne och bästa vännen Maija. På ett medryckande sätt beskriver Cecilia vänskapen två flickor emellan, som tillsammans växer upp och trivs i varandras sällskap. Cecilias språk är varierande och hon har skickligt lyckats beskriva allt skoj de båda väninnorna hittar på tillsammans. Uppsatsens slut ger en rolig tvist till berättelsen.

Cecilia belönades med ett stipendium på 60 euro.

Andra pris gick till Anna Virkkunen från Mäntymäen koulu, Grankulla. Hon belönades med ett stipendium på 40 euro. Tredje pris gick till Tiia Yrjänäinen, Kerttulan Koulu, Raisio. Hon belönades med en svenskspråkig bok.

 

2) Grundskolan, årskurs 9, medellång lärokurs.

Uppsatsrubrikerna som skribenterna kunde välja mellan var Jag och pengar, Sommarplaner och Grattis Finland!

Första pris gick till Laura Leimola, 16 år från Vaisaaren koulu, Raisio, för en intressant men samtidigt gripande berättelse över pengars betydelse, lycka men också förödelse. Med en 16-årings klara inblick visar hon klart, att lycka inte kan köpas för pengar utan värdesätter istället känslan av familjerelationer, vänskap och kärlek. Laura har ett rikligt ordförråd och övergår skickligt från ett resonemang till ett annat. Hennes uppsats flyter på smidig svenska från stycke till stycke och får läsaren att stundvis stanna upp ett tag och fundera. Kanske vi alla kunde lära oss att tänka om ett tag?

Laura belönades med ett stipendium på 60 euro.

Andra pris gick till Alisa Oksalahti, Helsingin ranskalais – suomalainen koulu, Helsingfors. Hon belönades med ett stipendium på 40 euro. Tredje pris gick till Eino Rissanen, Matin ja Liisan koulu, Lapinlahti. Han belönades med en svenskspråkig bok.

 

3) Grundskolan, årskurs 9, lång lärokurs och språkbad.

Uppsatsrubrikerna som skribenterna kunde välja mellan var Jag och pengar och Finland med inriktningen a) Grattis, du ärade Finland… eller b) Ris och ros till Finland.

Första pris gick till Sofia Sourander, 15 år från Luostarivuoren koulu, Åbo, för sin träffande tolkning av ett folk och dess historia. I ett nötskal och med några, men desto mera innehållsrika meningar, lyckas Sofia uttrycka sin observanta iakttagelse av Finland - förr och nu. Skickligt och på en god svenska balanserar hon dagens utmaningar med den stabila grund som hennes land står på. Hon fångar upp skogens och tystnadens trygghet som en motpol till en orolig yttre värld. En ung människas skildring om sitt 100- åriga fosterland, som öppnar mot ett föränderligt samhälle, är ett påfallande exempel på hur ungdomen upplever världssituationen idag. Sofias berättelse om sitt land lämnar ingen oberörd.

Sofia Sourander belönades med ett stipendium på 60 euro.

Andra pris gick till Isabella Heikkilä från Kruunuhaan yläaste, Helsingfors. Hon belönades med ett stipendium på 40 euro. Tredje pris gick till Esko Harhakoski, Kasavuoren Koulu, Grankulla. Han belönades med en svenskspråkig bok.

 

4) Gymnasiet, årskurs 2, medellång lärokurs.

Skribenterna fick välja mellan olika teman som berörde Finland 100 år.

Första pris gick till Olivia Wass, 18 år från Kuninkaantien lukio, Esbo, för hennes briljanta och medryckande resereklam om det 100-åriga Finland. I ett nötskal lyckas Olivia binda ihop landets viktigaste tillgångar: naturen, stadsmiljön och finländsk design spetsat med ett varierande utbud för var och en. Olivia visar sina kunskaper i svenska i en knepig text, där det gäller att få fram sitt budskap med några till synes enkla meningar. Hennes reklam är minimalistiskt lockande och återspeglar dagens Finland i några medryckande stycken.

Olivia Wass belönades med en språkkurs på Åland.

Andra pris gick till Osmo Viskari, Hyvinkään yhteiskoulu, Hyvinge. Han belönades med ett stipendium på 100 euro. Tredje pris gick till Vilja Antikainen, Parikkalan koulu, Parikkala. Hon belönades med en svenskspråkig bok.

 

5) Gymnasiet, årskurs 2, lång lärokurs och språkbad.

Skribenterna fick välja mellan olika teman som berörde Finland 100 år.

Första pris gick till Ville Putilin, 17 år från Kuninkaantien lukio, Esbo. Meningen med uppsatsen var att skriva ett tal till det hundraåriga Finland. Uppsatsen börjar fint med en slående rubrik Ja må hon leva uti hundrade år. I själva uppsatsen gör skribenten en tydlig tillbakablick på Finlands historia och Finlands väg till självständigheten. Skribenten granskar också kortfattat läget nu och föreslår hur Finland borde utvecklas i framtiden.

Ville Putilin belönades med ett stipendium på 300 euro.

Andra pris gick till Elisa Kemppainen, Etelä-Tapiolan lukio, Esbo. Hon belönades med ett stipendium på 100 euro. Tredje pris gick till Inka Vierimaa, Kuninkaantien lukio, Esbo. Hon belönades med en svenskspråkig bok.

 

Grundskolornas och gymnasiernas svensklärare valde ut skolans bästa bidrag som de sände vidare till tävlingen. Representanter från Svensklärarna i Finland valde ut de texter som deltog i finalen. En representant för Svenska folkskolans vänner valde ut de tre vinnande bidragen i alla kategorier förutom tävlingen för gymnasiet årskurs 2, lång lärokurs och språkbad. Sirpa Frondelius, lektor i Joensuun lyseon lukio, valde de tre bästa i den kategorin.

I tävlingarna för grundskolan inkom sammanlagt 62 uppsatser och i tävlingarna för gymnasiet inkom sammanlagt 51 uppsatser.